Sinds begin mei van dit jaar is Schavemaker partner in
het consortium Linkedbyrail.
Andere partners zijn Boekestijn, Clip, ERS Railways,
Havenbedrijf Rotterdam, KNV, Nijhoff Wassink, Nijman Zeetank, Panteia, Seacon,
Van Den Bosch en Eucon.
Het doel van deze
samenwerking is om het spoor vervoer
naar Polen beter op de kaart te zetten, meer volumes te trekken, zodat er mee
diensten worden opgezet, en de kwaliteit te verbeteren door bottlenecks weg te
nemen.
Het eerste ‘Linked by Rail’ project focuste zich op de
verbetering van het spoorwegvervoer tussen de Rotterdamse haven en Poznan in
West Polen. En met succes: het resultaat is een aantrekkelijke shuttle
treinverbinding van 6 vertrekken per week.
Door de komst van deze treinverbinding
rijden wekelijks ruim 300 vrachtwagens minder over de weg.
Het huidige convenant is een vervolg op dit succes en
richt zich op het in Zuid-Polen gelegen
industriegebied Silezië. Dit gebied biedt grote kansen. Bovendien is een
snelle en directe treinverbinding mogelijk, hetgeen noodzakelijk is om het
vervoer van goederen per spoor concurrerend te maken ten opzichte van het
wegvervoer. Om deze treinverbinding tussen Nederland en Polen te realiseren
zullen technische- en handelsbarrières moeten worden overwonnen. Daarnaast
speelt marketing en beursbezoeken een grote rol in het programma. Ook zullen er
intermodale trainingen worden georganiseerd om de Poolse bedrijven de voordelen
van spoortransport te laten inzien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten